
Rozhovor s námi vyšel v magazínu Perfect Woman 04/2025. Článek byl z důvodu limitace textu na stránku zkrácen. Níže vám ho přinášíme v plném znění.
Ne všichni pojem “niche” znají, o co se jedná Tomáši?
Téma niche v naší zemi nějakých 5 až 10 let zpět rezonovalo minimálně, alespoň já ho nevnímal. Niche parfémy byly v počátcích tvořeny zejména pro znalce a milovníky, mimo mainstream. Používají kvalitnější suroviny, více experimentují, mají hlubší koncept a volnost kreativní tvorby. Ty nejodvážnější zůstávají dlouho nepochopené. Vede k nim cesta, kterou si člověk musí projít, aby jim propadl. Tak jako já.
Moniko, proč jste se po 30 letech v oblasti módy a stylingu rozhodla pustit do nových vod?
Móda a parfémy jdou neodmyslitelně k sobě, oboje dotváří a podtrhuje osobnost člověka. Každý jsme unikátní, a tak jako nám sluší různé oblečení, sluší nám i různé vůně. Jedno druhé perfektně doplňuje. Niche parfém je jako váš styl, váš podpis. Dlouhá léta jsem si je vozila z pracovních cest do zahraničí. Nabídka v naší zemi byla žalostně omezená na mainstreamové produkty.
Jak je to s nabídkou niche parfémů na našem trhu dnes?
Dnes je situace jiná, niche se na českém trhu již zabydlelo a nabídka je opravdu široká. V hledáčku zákazníků však stále převažují ty snáze pochopitelné než nadmíru kreativní. Z našich kolekcí je to například značka Trudon, jejichž Medie či Elae jsou v jarních a letních měsících hit. Stejně jako A’mmare od Carthusia Capri, které vás při prvním přičichnutí přenese na slunnou pláž. V loňském roce uvedla dvě svěží nové kolekce značka Agatho – zatímco Mytho svou ovocně florální něžností osloví zejména ženy, Olympia přináší zelené aromatické vůně a cílí především na muže. Všechny skvěle nositelné na jaro a léto. V poslední době je niche v centru pozornosti řady influencerů, kteří parfémy testují a představují veřejnosti. S poptávkou poroste zákonitě i nabídka.
Tomáši, nestává se tedy tímto z niche onen zmiňovaný mainstream?
Tuto otázku si klademe též. Není špatně, že se niche dostává do širšího povědomí – značí to, že trh začal vyhledávat kvalitnější produkty, což je skvělé. Ztrácí tím niche část své původní exkluzivity? Možná. Z podstaty slova šlo vždy o okrajovou záležitost. Jsou značky, které se z původní ryzí niche vypracovaly v celosvětově známé brandy, se zastoupením téměř v každé parfumerii. Některé již přešly pod mezinárodní korporace. U nich může být zařazení do niche diskutabilní.
Moniko, jak vidíte budoucnost tohoto segmentu?
Myslím, že do budoucna vznikne nějaké ultra niche, dále věrné volnosti kreativity, kvalitě surovin, exkluzivitě a s určitou aurou nedostupnosti. Vezměte si automobily, kde na trh přichází řada nových výrobců… Ferrari ale bude pořád jenom jedno. Mimořádné a obdivované.
Proč by lidé měli zvážit niche namísto mainstreamu?
Ze stejných důvodů, které na tuto cestu přivedly i nás. Je to především touha po kvalitě a originalitě. S nimi se vám nestane, že potkáte denně několik lidí, kteří voní stejně jako vy.
Parfém není něco, co na sebe máte nastříkat “z nutnosti” před odchodem do práce. Lidé, kteří již prošli cestou od mainstreamu, pochopili, že parfém nenosíte pro okolí – nosíte ho především pro sebe, aby vám dodával sebevědomí, celý vás zahalil a bylo vám v něm příjemně. Aby vám zlepšil den. Jaký by takový produkt měl být? Kvalitní, z prvotřídních surovin, komfortní. Takový parfém vám bude dělat společníka po většinu dne a nezmizí s prvním dotekem slunce na kůži.
Zkuste niche, a nebudete chtít nic jiného.
